Школа салонного бизнеса

Окрытие салона красоты → Публікація: «Антикризовий менеджмент у системі управління підприємств індустрії краси. Рекомендації»


«Якщо немає попутного вітру – беріться за весла» – говорить латинська приказка та запускає наш двигун самомотивації! Лише власною активністю, цілеспрямованістю, творчістю та невичерпною енергією ми зможемо подолати цю глибоку кризу, яку переживають вже зараз і продовжуватимуть переживати найближчим часом підприємства індустрії краси. Тож не гаймо часу та переходьмо до антикризового управління!

Загалом, антикризовий менеджмент передбачає оцінку ризиків, блискавичну реакцію  на них та використання всіх можливостей для стабілізації ситуації і  швидкого розвитку в посткризовий період.

Звісно, рецесія – спад економічної активності: виробництва, споживання та попиту, а також відсутність можливості певний час вести господарську діяльність закладам побутового обслуговування, посприяє виникненню внутрішніх криз навіть на успішних підприємствах, що говорити вже про салони краси, які і до цього мали не дуже задовільний фінансовий стан, а таких організацій на ринку індустрії краси досить багато, що зумовлено низкою наступних причин:

1)    низький поріг входження на ринок і, відповідно, висока конкуренція серед гравців;

2)    шалена нестача кваліфікованого персоналу, наприклад, тільки у Києві на підприємствах краси завжди є понад 400 вільних вакансій для майстрів манікюру і педикюру та більш ніж 350 робочих місць для перукарів;

3)    велика кількість непрямих конкурентів – майстрів-фрілансерів, які приймають клієнтів вдома;

4)    відтік клієнтів із салону – так би мовити «крадіжка» клієнтів майстрами;

5)    низька прибутковість як результат розбалансованої фінансової політики та ін.

Нівелювати вищеописані причини досить важко, тому багато салонів краси так і залишаються на межі виживання. А тут ще й додалася заборона здійснювати господарську діяльність на період карантину, девальвація гривні, ріст інфляції, стрімке збільшення безробіття та, відповідно, різке зниження купівельної спроможності населення – ці фактори, звичайно, уже негативно вплинули та продовжуватимуть руйнувати фінансову стабільність організацій. Тому впровадження антикризового управління у салонах краси виходить на перший план та потребує швидкої реалізації усіх необхідних заходів.

Відмітимо, що антикризовий менеджмент – це комплексна система, яка включає моніторинг кризи, планування, організацію і проведення заходів із збереження базових характеристик компанії та її ефективного функціонування. Можна також доповнити це визначення та охарактеризувати самі заходи: оптимізація роботи, ресурсів, витрат. Інструментом, який нам може допомогти грамотно спланувати та впровадити антикризові заходи і який я рекомендую, є бізнес-план.

Зазвичай, бізнес-планування для існуючого бізнесу відходить на другий план у пріоритетах і рідко дістається з полиці для перегляду та внесення коректив, але саме зараз прийшов такий час. А в разі, якщо Ви ще не маєте такої «дорожньої карти», пропоную створити цей дуже важливий документ, який додасть впевненості у тому, що Ви витримаєте складний період і швидко наберете обертів на шляху до успішного функціонування. Тож давайте пригадаємо основні компоненти структури бізнес-плану:

·      аналіз ділового оточення, або ж, як його ще називають, ситуаційний аналіз;

·      опис компанії – концепція Вашого підприємства – так ми відповідаємо на запитання, що робить нас успішними та унікальними;

·      стратегії компанії. У цьому розділі перераховуються цілі і задачі, які стають перед бізнесом, а також стратегії, за допомогою яких Ви зможете досягти задуманого;

·      фінансовий огляд, прогноз. Описується стан на конкретний момент та прогноз фінансового стану на майбутнє;

·      план дій. Містить конкретні кроки, які є необхідними для реалізації бізнес-плану.

Звичайно, внесення коректив до бізнес-плану чи написання нового необхідно розпочати з опису ділового оточення, яке включає:

а) аналіз індустрії краси і ринкових сил;

б) опис існуючих і потенційних конкурентів;

в) опис споживачів: хто вони, чого хочуть і які послуги купують. Сегментація клієнтів.

Ці три фактори напряму впливають на бізнес, тому розглянемо їх по черзі.

Спочатку охарактеризуємо ринок індустрії краси на даний момент та його тенденції, що будуть проявлятись найближчим часом.

1.    Зрозуміло, що ринок звузився і це лише перші прояви, така тенденція зберігатиметься мінімум рік (це я дуже оптимістично налаштована). Послуги салонів краси не є предметом першої необхідності і майже завжди кошти на них виділяються  із сімейного бюджету за залишковим принципом. Звісно, стригтись і робити манікюр будуть завжди, але пригадайте, чи на цьому заробляють салони, які зони приносять найбільші прибутки, які процедури у салоні є грошомісткими та до якого середнього чеку Ви прагнули, реалізовуючи послуги. Проаналізували і чесно дали відповідь, так, до докризового рівня наш шлях буде довгим та нелегким.

2.    Тепер, як наслідок, загалом рівень конкуренції виросте, і неважливо чи за рахунок прямих конкурентів – салонів, які знаходяться у радіусі 600 м2, чи майстрів-фрілансерів  (непрямих конкурентів), які приймають вдома у себе або у клієнтів. Факт залишається фактом, потрібно налаштуватися на тривалу боротьбу з чіткою тактикою відстоювання своєї частини ринку, та за допомогою  грамотної маркетингової стратегії збільшити клієнтську базу.

3.    Є ще один момент, про який хотілося б сказати – на жаль, не всі підприємства індустрії краси зможуть повернутися до життя після карантину. Найбільше постраждає бізнес, який займає орендовані площі (хоча згідно із змінами, внесеними до цивільного кодексу України ч. 6, с. 762 – винаймач може бути звільнений від сплати орендної плати від дня встановлення карантину і до його завершення) та має непорядних майстрів, які завчасно обмінялися з клієнтами номерами телефонів. Зрозуміло, що рівень відтоку клієнтів буде досить високим. З часом така ситуація зміниться, і клієнти, які звикли до Вашого високого сервісу (сподіваюсь, саме таким він і є на Вашому підприємстві), повернуться, особливо прискорить цей процес ріст рівня доходів. Той, хто обслуговувся до кризи у приватного майстра вдома (зазвичай, для економії засобів), там і залишиться, але решта повернеться до Вас, якщо якість послуг буде високою, а Ваша увага до клієнтів проявиться у системі лояльності.

Отже, з ситуацією на ринку індустрії краси ми трішки розібралися, тому наступний крок полягає у більш детальному вивченні наших клієнтів. Благо, ми не розпочинаємо бізнес з нуля, а вже маємо базу, яку необхідно проаналізувати, сегментувати та підготувати для кожної споживчої групи таку пропорцію, яка б, окрім максимально задоволеної потреби, ще й стимулювала до отримання послуги. Адже, чим більше ми знаємо про своїх клієнтів, тим краще розуміємо, які маркетингові інструменти вибрати для спілкування з ними та що за пропозиції і заохочення підштовхують їх до покупки. Ідеально, якщо клієнтська база вже розбита за напрямками (зонами), тобто є сегментованою за послугами, які отримують клієнти у Вашому салоні краси. Звісно, це полегшило б нам роботу з просування конкретних продуктів (побутових послуг). Але навіть якщо такі напрацювання відсутні – не біда, а нагода якісно провести цю кропітку роботу.

Спочатку відслідковуємо покупки кожного клієнта за останній рік, потім розносимо відповідно до напрямків та рангуємо по величині знижки від найбільшої до найменшої. І в результаті у нас з’являється вибірка клієнтів, яка зацікавлена у певній послузі, наприклад, чи то корекції фігури, чи то anti-age терапії, чи перукарських послугах, тобто певний сегмент, для якого і буде розроблятись спеціальна пропозиція, на яку дана група людей повинна відреагувати приблизно однаково.

Загалом же, для сегментації використовується наступна базова модель, яка визначає, в першу чергу, що цікавить представників кожної споживчої групи та відповідає на запитання: Хто купує? Що вони купують? Чому вони купують?

Наприклад, ми хочемо швидко відновити рівень продажу послуг з корекції фігури, які все рівно залишаються актуальними у літній період та необхідними для нівелювання наслідків малорухливого способу життя під час карантину, тому для нас важливо виділити групу споживачів, яка активно відгукнеться на нашу пропозицію. Для цього ми використаємо вище зазначену модель сегментації.

Питання

Відповідь

Хто є покупцем послуг з корекції фігури?

1. Клієнти, які проходили курс корекції фігури раніше, готуючись до пляжного сезону.

2. Клієнти, які пройшли курс корекції фігури як післяродову реабілітацію.

3. Клієнти, які постійно слідкують за вагою та фігурою і проходять підтримуючі курси.

4. І додамо клієнтів, які після карантину хочуть відновити форму.

5. Та інші.

Що клієнти купують з переліку послуг корекції фігури?

1. Найбільш затребувана послуга вакуумно-роликової терапії, яка має комплексний вплив: лімфодренаж, антицелюлітна дія, моделювання форм.

2. Антицелюлітний мануальний масаж, який адаптований до потреб клієнта з акцентом на проблемні зони.

3. Масаж Гуаша (шкребкова техніка) – дозволяє відновити пружність шкіри, зменшити стриї.

4. Пресотерапія – лімфодренуюча  методика, яку можна застосовувати для підсилення результативності програм корекції фігури або ж для клієнтів, які мають захворювання нижніх кінцівок, але бажають пройти курс корекції фігури.

 

NB! Перелік послуг, який можна включати в програму корекції фігури, великий і, зазвичай, споживач не вибирає якусь одну послугу, він звертається до нас з бажанням отримати певний результат, а не просто конкретну процедуру. Тому відповідь на останнє запитання буде загальною для всіх вище запропонованих послуг.

Чому клієнти купують?

1. В першу чергу, їх цікавить результат, а саме ідеальна фігура (сформована в уяві), якої можна досягти, пройшовши курс. Цей факт для нас важливий, адже говорить про готовність клієнта отримати комплекс з відповідним фінансовим навантаженням і, якщо наш споживач після першої чи другої процедури зникає, то це свідчить про недопрацювання з боку спеціаліста, а не про відсутність фінансової спроможності покупця.

2. Породіллі хочуть відновити свої попередні форми та відчути себе знову привабливими та сексуальними.

3. Клієнтів, які займаються у фітнес-залі чи спортом, цікавить відмінний стан шкіри без видимих проявів целюліту.

4. Та інше.

 

Тут перераховані основні мотиви, які рухають нашими потенційними та постійними клієнтами. Розуміючи їх, ми можемо перейти до створення портрету споживача та використати наступну форму.

 

Портрет клієнта

1. Споживачів послуг корекції фігури можна описати так ___________.

2. Ці клієнти хочуть отримати наступне __________________________.

3. Ми будемо до них звертатися за допомогою … (тут описуються види маркетингових комунікацій) _________________________________________.

4. Ці клієнти віддадуть нам перевагу, тому що … (вказуються наші переваги над конкурентами) _________________________________________.

 

Заповніть дану форму самостійно, взявши до уваги описані мною вище характеристики. Це нескладно і допоможе Вам сформувати вміння створювати портрет клієнта та відповідно сегментувати споживачів. Зроблений мною акцент на дану частину бізнес-планування невипадковий, тому що від розуміння споживача та вибору сегментів, з якими ми будемо активно працювати, залежить ефективність всіх наших маркетингових зусиль та успішність бізнесу в цілому.

Останньою складовою в аналізі ділового оточення є, звичайно, оцінка конкуренції, і на даний момент такі знання є актуальними, так як вміле їх застосування дозволить Вам виділитись на фоні альтернативних пропозицій та вміло боротись за споживача на ринку, який звузився.

Зазвичай салони краси конкурують за наступними параметрами:

1) більш низькі ціни (часто навіть демпінг, особливо на перших етапах життєвого циклу);

2) кращий сервіс (від зримої складової – комфортних приміщень з дизайнерським ремонтом, до незримої – неповторної атмосфери);

3) унікальні та/чи інноваційні технології. Трендові послуги;

4) вузька спеціалізація. Монопідприємства: барбершопи, Nail-бари, салони лазерних технологій і т. д.;

5) високопрофесійний персонал з топовими майстрами;

6) спеціальні пропозиції.

Нам важливо розуміти, по яких параметрах ми конкуруємо з іншими гравцями ринку і якими є їх сильні та слабкі сторони. Ці знання ляжуть в основу прокладання стратегічного курсу. І так, виокремлюємо 5 основних конкурентів та виділяємо їх сильні  та слабкі сторони. Для аналізу зараз, звісно, використовуємо web-сайти і телефонні консультації (якщо такі надаються дистанційно), та даємо відповіді на наступні запитання:

·      Скільки років існує салон?

·      Наскільки зручним є його місцерозташування?

·      Який спектр послуг надає?

·      Яку має клієнтську базу?

·      Якою є політика ціноутворення?

·      Яким є матеріально-технічне забезпечення (обладнання, косметика)?

·      Які маркетингові комунікації використовує (реклама, PR, стимулювання збуту)?

·      Як представлений салон у інтернет-просторі?

·      Які відгуки про це підприємство у інтернет-просторі?

·      Якого рівня працює персонал?

·      Чи є вільні вакансії?

Отриману інформацію по кожному конкуренту систематизуйте у таблиці, виділивши їх сильні та слабкі сторони.

Аналіз конкурентів (приклад)

Конкурент

Сильні сторони

Слабкі сторони

Салон краси «Феєрія»

1. Більше 10 років на ринку.

2. Велика база клієнтів.

3. Надає класичний набір послуг (перукарські послуги, косметологія, масаж).

4. Ціни на послуги бізнес-класу.

5. Інше.

1. Приміщення для надання послуг не є сучасними.

2. Частково зношене обладнання, яке є морально застарілим.

3. Відсутня активна реклама компанії  у інтернет-просторі.

4. Інше.

 

За таким алгоритмом ми опрацьовуємо кожного конкурента, визначаємо його слабкі сторони з метою перетворення на наші сильні та нівелюємо їх сильні сторони нашими спланованими заходами. Логічно, що наступним кроком буде дослідження наших компетенцій, чітке виділення наших переваг та унікальності, які ляжуть в основу маркетингових комунікацій. З такою функцією добре справляється SWOT-аналіз – аналіз сильних та слабких сторін компанії, а також можливостей та загроз. Завдяки запитанням, які задавались при аналізі конкурентів, ми можемо об’ємно побачити і ситуацію, яка склалася на нашому підприємстві.

Можливо, Ви пишаєтесь Вашою висококваліфікованою командою чи інноваційним обладнанням, ефективними послугами чи високими стандартами обслуговування, а, можливо, співвідношенням ціна-якість. Також перевагами являються вузька спеціалізація, досконала система лояльності для клієнтів, цікаві пропозиції та персоналізовані програми. Чудово, якщо Ваш салон має декілька таких переваг – це піднімає його конкурентоспроможність. Не залишаємо без уваги і перспективи, адже це наш стратегічний курс.

Підсумовуючи першу та другу частини бізнес-плану, можна відмітити, що вже пророблена велика підготовча робота для створення антикризового плану дій, а саме: є розуміння, що нас очікує найближчим часом на ринку індустрії краси, що виділяє наше підприємство на фоні конкурентів, чому споживачі уже надали нам перевагу та яке спілкування з постійними та потенційними  клієнтами буде максимально ефективним.

Переходячи до третього розділу бізнес-плану, а саме до стратегій, хочеться відзначити, що це саме  та частина бізнес-планування, яка найбільше підлягає корегуванню у зв’язку із ситуацією, що склалася, і входить вона до складу маркетингового плану та вмонтована в структуру безперервного маркетингового циклу, який можна зобразити наступним чином.

 

Першу частину безперервного маркетингового циклу ми вже виконали, тому відразу ж переходимо до товарної, цінової стратегії та стратегії розповсюдження та просування – разом це маркетинг-мікс 4Р.

Спочатку розглянемо товарну стратегію – стратегію надання послуг нашим підприємством.

Щоб удосконалити даний розділ, необхідно за основу взяти вже існуючий прайс салону краси, переглянути аналіз конкурентів і згадати сегменти споживачів, з якими ми працюємо, та зрозуміти, в які напрямки нам би хотілося розвиватись навіть на фоні кризи. Також потрібно звернути увагу на наступні моменти та дати відповіді на ряд важливих запитань:

1. Якщо купівельна спроможність населення падає, чи не варто нам запропонувати альтернативні послуги з нижчою ціною і, відповідно, нижчою собівартістю, тобто додати до прайсу, наприклад, косметологічні послуги з використанням дешевшої косметики чи, можливо, проводити пофарбування більш бюджетними фарбниками.

2. З урахуванням того, що частина суб’єктів господарювання – конкурентів, зійде з арени і клієнти будуть підшукувати інший заклад побутового обслуговування – чи не розширити нам спектр послуг або хоча б спочатку вивчити попит та при необхідності організувати надання затребуваних процедур.

3. Взявши до уваги, що карантин триває занадто довго і частина клієнтів намагається займатись самообслуговуванням, а це, звісно, не зовсім якісно відбувається, – чи не зробити нам комплексні пакети на обслуговування. Наприклад: стрижка + пофарбування + бонус – вирівнювання кольору волосся; або ж манікюр та покриття гель-лаком + бонус – вирівнювання нігтьової пластини.

4. Можливо також на певний період об’єднати декілька процедур у один пакет (назвемо його посткарантинним), це комплекс, у який входитимуть послуги перукаря + майстра манікюру + косметолога з певною знижкою, що покаже клієнту Вашу турботу про нього.

5. Різних варіантів може бути багато, я впевнена, що Ви краще знаєте, що і як запропонувати Вашим клієнтам, тому дійте!

Наступною стратегією, важливою для нас, звичайно, є цінова, так як правильно сформовані ціни – це важлива складова фінансового успіху. Ваше підприємство уже працює у певному сегменті та обслуговує категорію населення з високими, середніми чи низькими доходами і зараз не час щось змінювати, але на даному етапі важливо відповісти на наступні запитання:

1. Чи є наші ціни конкурентоздатними порівняно із аналогічними на ринку?

2. Якщо наші ціни вищі, то яку додаткову цінність ми пропонуємо?

3. Чи можемо ми запропонувати спеціальні ціни, щоб повернути клієнтів у салон після карантину та завоювати нових споживачів у період кризи?

4. Чи пропонуємо стимулюючі знижки?

5. Чи покривають ціни на послуги наші витрати? Та інші.

Відповіді на запропоновані запитання допоможуть удосконалити прайс послуг з урахуванням природи Вашої клієнтської бази, цінової політики конкурентів, а також постійних та перемінних витрат, які необхідно покривати за рахунок виручки від продажу.

Останньою складовою 4Р, яку ми розглянемо, є стратегія просування, яка лежить в основі маркетингового плану та характеризує канали, якими будемо розповідати цільовій аудиторії про наші послуги та нашу діяльність в цілому.

Маркетингові комунікації – одна з основних складових елементів комплексу маркетингу підприємства, яка включає в себе рекламу, директ-маркетинг, PR-діяльність, стимулювання збуту, програми лояльності, презентації.

Відзначимо, що антикризове управління передбачає використання найефективніших інструментів для просування послуг та, звісно, бажано із найменшим бюджетом, тому взявши до уваги ці фактори, розробимо рекламну кампанію з мінімальними фінансовими вкладами.

1. На першому місці в даний момент і на початку відновлення діяльності підприємства індустрії краси, звісно, будуть розсилки рекламного матеріалу по удосконаленій клієнтській базі на Viber та розміщення постів у соцмережах Instagram та Facebook. Зараз ми маємо достатньо вільного часу для того, щоб зробити нашу клієнтську базу відмінною, видаливши з неї вже неіснуючі контакти чи телефони споживачів, які переїхали в інший район або ж не бажають отримувати у нас процедури. Телефонні дзвінки клієнтам допоможуть  не лише прояснити рівень зацікавленості в наших послугах, виділити бажані джерела надходження інформації, а й  дозволять сформувати більш тісні стосунки  завдяки консультаціям, які дадуть змогу клієнтам в домашніх умовах самостійно при потребі провести процедури: пофарбування, догляду за обличчям та руками, самомасажу обличчя, а також тренуватись, виконуючи оздоровлюючі та лікувальні комплекси ЛФК.

2. Перш ніж розпочинати активну рекламну кампанію, необхідно, звісно, створити релевантне звернення, яке максимально відповідає запитам та потребам споживачів. Ми вже просегментували та відокремили групи покупців, тому на даному етапі, використовуючи попередньо створений  портрет клієнта, готуємо повідомлення, які простимулюють клієнтів до покупки конкретних послуг у пост карантинний період. Рекламні макети мають містити, окрім основної інформації, Ваші переваги, бути яскравими, бажано з фотографіями спеціалістів салону, щоб звернути на себе увагу серед величезного потоку інформації.

Тому обов’язково перевіряйте свій рекламний макет чи рекламний лист за маркетинговою моделлю AIDA.

AIDA – абревіатура, скорочення за першими літерами – Увага. Зацікавлення. Бажання. Дія.

Перевіряючи рекламу, даємо відповіді на наступні запитання:

А – attention (увага). Чи звертає на себе увагу наше рекламне оголошення?

І – interest (зацікавлення). Чи цікаво дивитися і читати дану рекламу?

D – desire (бажання). Чи оголошення викликає бажання купити послугу? Чи наведені усі аргументи, переваги?

A – action (дія). І, головне, чи спонукає споживача дана реклама зателефонувати, проконсультуватись чи записатись на послугу?

Якщо усі відповіді позитивні – супер! Ви справилися із завданням!

3. Одночасно з формуванням досконалих комунікативних каналів та ефективних рекламних звернень нам необхідно провести експрес-аудит корпоративного сайту на предмет актуальності інформації, наявності опису усіх послуг, які надаються салоном, виділення переваг та унікальності Вашого підприємства. Чудово, якщо ця робота проводилась Вами постійно і зараз завдання полягає лише в розміщенні нових пропозицій, акцій та, можливо, процедур, послуг та комплексів, якими Ви вирішили розширити прайс, удосконалюючи товарну стратегію.

Відгуки Ваших постійних клієнтів також не будуть зайвими, попросіть лояльних споживачів розмістити свої враження про послуги, які їм подобаються, на корпоративному сайті та інших порталах в інтернеті. Саме зараз відвідувачі Вашого закладу мають для цього достатньо часу. Оцініть їх вклад в просування салону та зробіть подаруночки: доглядову косметику для рук, волосся, тіла – найкраще на їх вибір.

Таким чином, Ви підготуєтесь до відвідувачів сайту, які отримають посилання на нього разом із рекламним повідомленням.

4. Окремо хочу виділити соціальні медіа, а саме найпопулярніші Facebook та Instagram. Звісно, всі салони краси вже мають такі сторінки, і вони виконують функцію головних комунікаторів з цільовою аудиторією, тому в даний момент, використовуючи вільний час наших спеціалістів,  можна підготувати і розмістити цікавий та актуальний контент під рубриками «Питання спеціалісту», «Консультація майстра», «Цікаво про косметологію» та інші, головне, щоб звучала фахова думка та поради були корисними. Також наповніть стрічку новин оглядами українського та світових ринків індустрії краси, прогнозами щодо появи інноваційних технологій на наших підприємствах Beauty-сфери, які вже впроваджені за кордоном. Робіть посилання на цікаві статті флагманів індустрії краси, підкріплюючи своє бачення тієї чи іншої ситуації – одним словом, позиціонуйте своє підприємство як Експерта ринку. Я впевнена, що Ваші співробітники володіють широкими фаховими знаннями і можуть продукувати невичерпний об’єм інформації, корисної для споживача, тому стимулюйте майстрів до такого тісного спілкування з клієнтами. Салон-Експерт – це найкраща асоціація, що має виникати у свідомості постійних та потенційних клієнтів, коли вони чують про Ваше підприємство.

До того ж, використовуйте соцмережі і для розповсюдження рекламного матеріалу: пропозицій за напрямками чи певними процедурами; інформації про комплексні програми (наприклад: anti-age терапія – апаратні методи чи комплекс масажів для лікування ОДА), презентацій новинок, які Ви впровадите після карантину, інформування про разові та накопичувальні знижки, пакети послуг за спеціальною ціною та інше – тобто діліться всіма напрацюваннями, які були підготовані Вами при виконанні попередніх розділів бізнес-плану.

5. І останнє, всі рекламні макети, інформаційні рекламні матеріали, презентації нових процедур, які увійшли до портфеля послуг, а також заходи зі стимулювання збуту та інше, описане вище, має відразу ж потрапити у поле зору клієнта, коли він наблизиться до Вашого салону та переступить його поріг після карантину. Для цього вже зараз розробляємо макети флаєрів з рекламою комплексних програм, буклети з актуальними пропозиціями та новинками, банерні розтяжки з інформацією про акції, бонуси, знижки, спеціальні пропозиції (також для цієї мети ми можемо використати вікна), та інформуємо наш персонал про зміни в маркетинговому плані, а саме в товарній, ціновій стратегії та про удосконалення маркетингових комунікацій. Продавати мають всі – від адміністраторів і спеціалістів до рекламних площ, які Ви безкоштовно можете задіяти, а саме інтер’єр та екстер’єр Вашого підприємства. Це наша спільна проблема, тому і виходимо з неї разом з командою.

Підсумовуючи, хочеться ще раз наголосити, що дані маркетингові комунікації є малобюджетними і потребують лише Вашої творчості та активності! До того ж, всі вище описані рекомендації мають не залишатись без Вашої уваги: якісна підготовка дозволить вдало простартувати та швидко вийти з кризи!

Наступні розділи бізнес-плану ми розглянемо у другій публікації на тему антикризового управління.

Корисного Вам читання!


Наши проекты:

Школа массажа ЦРСБ Партнер+: курсы массажистов, детский массаж, Киев    Школа маникюра и педикюра ЦРСБ Партнер+    Школа Косметологии ЦРСБ Партнер+: косметорлогия обучение, курсы, школы    Школа тату ЦРСБ Партнер+: курсы тату, татуажа, татуировки    Школа парикмахерского искусства, стиля и визажа ЦРСБ Партнер+: курсы парикмахеров, визажа    Школа заочное отделение: косметорлогия, массаж, маникюр, педикюр, визаж, парикмахер    Видео обучение: косметорлогия, массаж, маникюр, педикюр, визаж, парикмахер